بی گمان، « کار و عمل انسان » دارای ارزش اقتصادی، بوده و فقهاء نیز، بر مالیت آن، صحه گذاشته و فرموده اند سیره عقلائی و شارع مقدس بی شک، حکم بر تسلط هر فرد بر کار و نفس خود، می کند و روشن است « مال » بر « کار انسان » هم، صدق می کند. یکی از فقهاء، مسئولیت جبران خسارت در جلوگیری و منع شخص کارگر یا شخص بیکار را متفاوت می داند؛ زیرا عرف « کار کارگر » را « مال » می شمارد. چنانکه اشاره شد « امام خمینی (ره) » نیز، تفاوتی میان « مال » و « کار »، قائل نبوده و می فرمایند: « « مال » چیزی نیست؛ جز آن چه عقلاء بدان، رغبت و میل برند و در برابر آن، ثمن بپردازند. » بدیهی است که عقلاء برای کار انسان، ارزش قائل بوده و حاضر به پرداخت وجه، هستند.